کالای تند مصرف که در فرهنگ ما بیشتر با عنوان کالای پرمصرف شناخته می شود، در صنعت خرده فروشی به کلیه کالاهایی گفته می شود که میزان عرضه و تقاضای آنها در فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها بالاست و خرده فروشان بصورت مداوم این نوع کالاها را تامین کرده و می فروشند. برخی از این کالاها مانند انواع لبنیات و فرآورده های لبنی مصرف روزانه دارند و بعضی دیگر مانند مواد بهداشتی و غذاهای نیمه آماده چند روز یکبار یا هفتگی مصرف شده و توسط فروشگاه تامین می شوند.

Shopping Cart in Retail Shop

بنابراین کالاهای پرمصرف یا تندمصرف بر اساس دوره زمانی استفاده یا ماندگاری کالا یا جنس، نوع و محل کاربرد آنها به گروه بندی های مختلفی تقسیم و دسته بندی می شوند. دسته بندی هایی نظیر FMCG و FMCD و CPG برخی از پراستفاده ترین دسته بندی های کالاهای پرمصرف است که در سطح بین المللی در کلیه کشورها برای طبقه بندی کالاهای پرمصرف یا تندمصرف استفاده می شوند.

بنابراین در ابتدا ممکن است تفاوت FMCG و FMCD دشوار به نظر برسد. FMCG (Fast Moving Consumer Goods) یا کالاهای مصرفی تند گردش وFMCD (Fast Moving Consumer Durable) یا کالاهای بادوام مصرفی تند گردش است. چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟

FMCG چیست؟ چه نوع کالاهایی در دسته FMCG قرار می گیرند؟

FMCG یا Fast Moving Consumer Goods کالاهای هستند که به طور مکرر خریداری می شوند و ماندگاری کوتاهی دارند. محصولات FMCG معمولاً تقریباً بلافاصله توسط مصرف کننده مصرف می شوند و بنابراین، هر از چند گاهی باید دوباره خریداری شوند.FMCG ها معمولا در مقادیر زیاد فروخته می شوند. FMCGها به طور کلی حاشیه سود کمی دارند، با این حال اغلب به دلیل حجم بالای فروش آنها توسط فروشگاه های زنجیره ای، هایپرمارکت ها و سوپرمارکت ها مورد توجه قرار می گیرند.

برخی از نمونه های کالاهای FMCG عبارتند از:

  • غذای بسته بندی شده
  • لوازم بهداشتی
  • نوشیدنی ها
  • داروهای بدون نسخه
  • محصولات نظافت و شستشو
Some FMCG Products

FMCD چیست؟ چه نوع کالاهایی در دسته FMCD قرار می گیرند؟

محصولات FMCD طول عمر بسیار بیشتری نسبت به محصولات FMCG دارند. محصولات FMCD در یک بار مصرف تمام نمی شوند یا منقضی نمی شوند و می توان به طور مکرر از آنها استفاده کرد. حجم فروش محصولات FMCD نیز به طور قابل توجهی کمتر از محصولات FMCG است.

برخی از نمونه های FMCD عبارتند از:

  • ماشین ها
  • لوازم خانگی
  • گجت های الکترونیکی
  • ابزارآلات
  • تجهیزات ورزشی
Home Appliances

CPG چیست؟ چه نوع کالاهایی در دسته CPG قرار می گیرند؟

CPG یا Consumer Packaged Goods کالاهای بسته بندی مصرفی و محصولاتی هستند که مصرف کنندگان به طور مکرر خریداری می کنند؛ مانند لباس، محصولات زیبایی و سایر محصولات خانگی. این محصولات عموماً عمر کوتاهی دارند و در نظر گرفته شده اند که بلافاصله پس از خرید مورد استفاده قرار گیرند. هر شرکت CPG باید با بازار بسیار رقابتی و فضای قفسه محدود دست و پنجه نرم کند. با این حال، تقاضا نیز بالا است.

برخی ممکن است بر این باور باشند که CPG کاملاً مشابه FMCG است، اما ما اینجا هستیم تا روشن کنیم که حداقل یک ویژگی وجود دارد که آنها را متمایز می کند. اولین نکته این است که در CPG به وضوح واژه «سریع» را در نام از دست داده است. در واقع CPGها در حالی که هنوز «سریع» هستند، فقط کمی کندتر از FMCGها فروخته می شوند.

به عنوان مثال تصور کنید در یک فروشگاه مورد علاقه خود هستید. شما برای خرید مواد غذایی هفتگی خود توقف می کنید، اما وارد بخش لوازم آرایشی نیز می شوید و یک رنگ لاک ناخن یا ماسک جدید برای خود می خرید. این یک کالای مصرفی «سریع» مانند چیپس سیب زمینی، یا چیزی که هر هفته در سبد خرید شما می رود، نیست ولی با این حال، هنوز هم نسبتا ارزان است و با بصورت دوره ای خریداری می شود.

یکی از مهم ترین تفاوت های CPG و FMCG نحوه صحبت ما در مورد فروش آنها است. برای مثال، فرض کنید یک تولید کننده شیر به ارزش یک میلیون تومان می فروشد. بیایید بگوییم که همان سازنده یک میلیون تومان خاک گربه می فروشد. اینها دستاوردهای فروش بسیار متفاوتی هستند. دستیابی به حجم در فروش شیر (یک FMCG که هر روز استفاده می شود) بسیار آسان تر از فروش کالای دیگر است.

Shoes and Bags

در نهایت، آگاهی از این تفاوت های ظریف در روش هایی که ممکن است از این اصطلاحات استفاده شود، مفید است و تا حدی به صورت منطقه ای و سلیقه ای نیز از آن استفاده می شود. نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که پارامتر های اصلی هر دو دسته CPG و FMCG عبارتند از:

از نگاه یک مصرف کننده:

  • خریدهای مکرر
  • تعامل کم (تلاش کم یا بدون تلاش برای انتخاب مورد)
  • قیمت پایین
  • ماندگاری کوتاه
  • مصرف سریع

از نگاه یک بازاریاب:

  • حجم های بالا
  • حاشیه مشارکت کم
  • توزیع گسترده
  • گردش موجودی بالا

به عنوان یک قاعده کلی، FMCG به محصولاتی اطلاق می شود که مصرف کنندگان (تقریبا) هر روز از آنها استفاده می کنند. مانند محصولاتی که CPG نامیده می شوند، محصولات FMCG نیز خریدهای معمولی هستند. با این حال، می توانید FMCG را زیرمجموعه ای از CPG در نظر بگیرید، به عنوان گروهی از محصولات که کمی سریع تر از سایر محصولات به فروش می رسند.

در زیر چند نوع محصول وجود دارد که تحت عنوان FMCG قرار می گیرند:

  • لوازم بهداشتی: چیزهایی مانند صابون، شامپو، دئودورانت و دستمال توالت
  • نوشیدنی ها: مانند شیر، قهوه، بطری آب، نوشابه و آبمیوه
  • غذاهای فرآوری شده: مانند غلات، چیپس سیب زمینی، وعده های غذایی مایکروویو و ماکارونی جعبه ای
  • محصولات سلامتی و تندرستی: مانند داروهای بدون نسخه، مکمل ها، پودر پروتئین، نوشیدنی های بهداشتی و لوسیون

چالش های FMCG چیست؟

وقتی صحبت از صنعت FMCG می شود، چالش ها و خطرات بالقوه ای وجود دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، این کالاها به سرعت از بین می روند، که به خودی خود یک چالش بزرگ برای خرده فروشان است، به خصوص زمانی که یک محصول به اندازه کافی سریع حرکت نمی کند. علاوه بر این، همگام شدن با رقابت و تقاضای مصرف کنندگان FMCG در حال تغییر بسیار دشوار است.

بسته بندی FMCG نیز یک چالش بزرگ است. بسته اولیه نه تنها برای محافظت از محصول و افزایش عمر مفید بسیار مهم است، بلکه اطلاعات مهمی را برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید محصول ارائه می دهد. برخی از چالش های دیگر نیز شامل قیمت گذاری، نام تجاری و تدارکات است.

تجزیه و تحلیل صنعت FMCG

صنعت FMCG بسیار بزرگ و رقابتی است. برخی از بزرگترین شرکت های جهان در صنعت FMCG فعالیت می کنند، از جمله شرکت هایی مانند نستله، کوکاکولا، یونیلور و پپسی. به همین دلیل است که برای شرکت ها بسیار مهم است که بر تلاش های بازاریابی خود برای ایجاد آگاهی برای برند خود و ترغیب مصرف کنندگان به خرید محصولات خود تمرکز کنند.

روند مصرف کننده به شدت در حال تغییر است و تا حد زیادی در نتیجه همه گیری کرونا است. همه گیری COVID-19 باعث شده که مصرف کنندگان بیشتری از سلامت و تندرستی کلی خود آگاه شوند. اکنون تقاضای بسیار بیشتری برای محصولات طبیعی و ارگانیک نسبت به قبل از همه گیری وجود دارد. علاوه بر این، مصرف کنندگان همچنین به دنبال حمایت از مارک های هدف محور هستند که به نگرانی های زیست محیطی پاسخ می دهند. آشکار است که مصرف کنندگان برندهایی را ترجیح می دهند که با اهداف شخصی آنها هماهنگ باشد. بنابراین، محصولات سازگار با محیط زیست، به طور فزاینده ای محبوب می شوند.

مطالب باران ۳۶۰ را برای علاقمندان به اشتراک گذارید: