مدیریت فروشگاه در هسته عملیات یک فروشگاه قرار دارد که همه جنبه های اداره یک کسب و کار خرده فروشی را لمس می کند. از قرار دادن کالا در قفسه ها گرفته تا استخدام کارکنان و راه اندازی نمایشگرهای جذاب و مجموعه ای از وظایف روزانه و پروژه های بلند مدت.

۱۵ نکته برای مدیریت موفق فروشگاه خرده فروشی

در اینجا ۱۵ نکته ساده اما ارزشمند برای مدیریت موفق فروشگاه آورده شده است.

  • ارزش خود را بدانید، یک سیستم ارزیابی و ردیابی موجودی قوی اتخاذ کنید
  • گذشته را تجزیه و تحلیل کنید تا آینده را با سطوح همتراز تعیین و دوباره ارزیابی کنید
  • ممیزی منظم انبار داشته باشید و از وضعیت انبار اطلاع دقیق داشته باشید
  • روابط خوب خود را با فروشندگان و تامین کنندگان حفظ کنید
  • با شرایط و قیمت مطلوب مذاکره کنید
  • به صورت منظم عملکرد تامین کننده را ارزیابی کنید
  • برخی از شیوه های استخدام قوی را مورد توجه قرار دهید
  • شیوه های تمرینی و آمورشی قوی را دنبال کنید
  • برنامه ریزی مرتب و منظمی داشته باشید
  • ارتباط را با بررسی ها و ارزیابی ها باز نگه دارید
  • مطمئن شوید که چیدمان فروشگاه شما جذاب است
  • محصولات ستاره دار خود را با نمایشگرهای چشم نواز به نمایش بگذارید
  • در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید
  • به یک محل تجمع تبدیل شوید
  • یک برنامه وفاداری مشتریان ایجاد کنید

ارزش خود را بدانید، یک سیستم ارزیابی و ردیابی موجودی قوی اتخاذ کنید

آیا روش های بها یابی انبار را می شناسید؟ این یکی از راه های بسیار مهم برای درک ارزش انبار شما است. وقتی می دانید موجودی شما چقدر ارزش دارد، تنظیم منظم قیمت ها، تخفیف ها و تبلیغات آسان تر است.

گذشته را تجزیه و تحلیل کنید تا آینده را با سطوح همتراز تعیین و دوباره ارزیابی کنید

اگر می توانید، سعی کنید محصولات فروشگاه خود را بر اساس تقاضا دسته بندی کنید. اگر رکورد فروش برای یک سال کامل یا بیشتر را دارید، الگوها را جستجو کنید: آیا مشتریان با فرا رسیدن فصل های سردتر پازل و بازی های رومیزی می سازند؟ آیا لباس خواب به طور مداوم در طول تعطیلات با سرعت به فروش می رسد؟

با سیستم POS مناسب، می توانید نگاهی به داده های فروش تاریخی فروشگاه خود بیندازید. این موضوع می تواند به شما در تعیین تقاضای آینده کمک کند. و سپس می توانید سطوح همتراز و امتیازهای تقاضای مجدد بهینه را تنظیم کنید. اینها کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شما قبل از اینکه هر چیزی فروخته شود، دوباره انبار کرده اید.

با باران ۳۶۰، می توانید سطوح مناسب را برای «نقطه سفارش مجدد» و «مقدار سفارش مجدد» در حین واردات یا ایجاد محصولات جدید را تنظیم کنید.

ممیزی منظم انبار داشته باشید و از وضعیت انبار اطلاع دقیق داشته باشید

شمارش منظم و دقیق انبار بسیار مهم است. با نرم افزار مدیریت انبارها و انبارداری راهکار باران ۳۶۰ می توانید انبارهای خود را تعریف، طبقه بندی و با روش های متنوعی ممیزی نمایید. آگاهی لحظه ای از موجودی انبارها و امکان گزارشگیری از وضعیت کالاها و انبارها به روش های مختلف با کمک نرم افزار باران، دغدغه های مدیران کسب و کارهای خرده فروشی در خصوص انبار، انبارداری و انبارگردانی بصورت کامل برطرف می شود.

روابط خوب خود را با فروشندگان و تامین کنندگان حفظ کنید

این در مورد توسعه ای فراتر از یک سری تعاملات معاملاتی ساده با سایر مشاغل است. مانند هر رابطه ای، کلید اصلی، داشتن یک ارتباط خوب است. وقتی هر دو طرف در معاملات خود شفاف و منصف باشند، می توانید پایه ای بر اعتماد بنا کنید و هنگامی که بازار تغییر می کند و همه نیاز دارند خود را وفق دهند، اطمینان از اینکه با هم کار می کنید کمک کننده است.

با شرایط و قیمت مطلوب مذاکره کنید

مانند ارزیابی کارمندان، مذاکره با فروشندگان می تواند فرصتی برای بررسی رابطه شما باشد که با برنامه ریزی و درایت می تواند منافع هر دو طرف متعادل شود.

قبل از بحث، حتماً در مورد استانداردهای بازار و صنعت خود تحقیق کنید و معیارهای قیمت گذاری را تعیین کنید. سپس، نگاهی به سطوح هزینه های تاریخی خود بیندازید. حقایق خود را مستقیم بیان کنید: چه مدت با این فروشنده کار می کنید؟ میانگین حجم هر سفارش چقدر است؟ آیا در تعهد بلندمدت به یکدیگر پتانسیل رشد وجود دارد؟

با نشان دادن ارزشی که به ارمغان می آورید و به اشتراک گذاشتن یک هدف برای یک رابطه سودمند متقابل، می توانید صحنه را برای مذاکرات آزاد آماده کنید. این امر تامین کنندگان را تشویق می کند تا قیمت ها و شرایط رقابتی تر را ارائه دهند.

به صورت منظم عملکرد تامین کننده را ارزیابی کنید

مدیریت خرده فروشی در هسته آن، ایجاد و حفظ روابط است و روابط با تامین کنندگان بسیار مهم است. آنها سزاوار ارزیابی صادقانه و مداوم هستند.

در رابطه با تامین کننده چه چیزی برای شما اهمیت دارد؟ شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) که برای کسب و کار شما مهم هستند را تعریف کنید. اینها باید قابل سنجش باشند. به عبارت دیگر، شما باید بتوانید آنها را به صورت استاندارد اندازه گیری کنید. شما می توانید آنها را با تامین کنندگان خود در میان بگذارید و یک کارت امتیازی برای نشان دادن اینکه کدام معیارها را هدف خواهید داشت ارائه دهید. سپس، داده های مربوط به این معیارها را جمع آوری کنید.

اعداد یک داستان را بیان می کنند، اما لزوماً کل داستان نیست. علاوه بر KPIهای قابل سنجش، به ارزیابی های کیفی نیز توجه کنید. آیا تامین کننده شما همیشه به دنبال بهترین راه برای بهبود خدمات خود است؟ آیا آنها برای انطباق با نیروهای بازار تلاش می کنند؟ آیا کار کردن با آنها آسان است؟ هنگامی که به تمام اطلاعات لازم مجهز شدید، با تامین کنندگان خود همکاری کنید تا مشخص کنید چه چیزی خوب کار می کند و چه چیزی می تواند بهبود یابد.

اگر تامین کنندگان نتوانند خواسته ها را برآورده کنند چه؟ اساساً، صاحبان مشاغل باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند تغییر کنند، جایگزین کنند یا بمانند. آمار کانادا دریافت که این سه گزینه تقریباً به طور مساوی توزیع شده اند. در میان مشاغلی که مشکلات زنجیره تامین را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ پیش بینی می کردند، "نزدیک به یک سوم برای مشارکت با تامین کنندگان جدید برنامه ریزی کردند (32.1٪). بسیاری نیز انتخاب کردند که «ورودی ها، محصولات یا منابع را با ورودی ها، محصولات یا لوازم جایگزین، جابجا کنند (29.1 درصد). و گروه آخر انتظار داشتند "با تامین کنندگان برای بهبود زمانبندی کار کنند (28.4٪).

برخی از شیوه های استخدام قوی را مورد توجه قرار دهید

کمبود کارکنان، صنعت خرده فروشی را تکان داده است. اما خریداران همچنان خواهان تجربه ای هستند که سفر آن ها به فروشگاه را متمایز کند و آنها را به بازگشت نگه دارد. موسسه مشاوره مدیریتی PWC در بررسی نبض بینش مصرف کننده کانادایی، دریافت که بیش از نیمی از خریداران گفتند که "کارمندان فروش آگاه و یاری رسان، بخش جذابی از خرید در فروشگاه هستند." پس چگونه این فروشندگان متعهد و جذاب را استخدام می کنید؟

از رسانه های اجتماعی به نفع خود استفاده کنید

آیا پست های اینستاگرام شما کم است؟ یا اینکه آنها به طور انحصاری بر یک جنبه واحد از کسب و کار شما تمرکز می کنند؟ ارزش آن را دارد که شبکه های اجتماعی خود را برای تعامل با مشتریان و کارکنان بالقوه اصلاح کنید. با ایجاد برند خود در رسانه های اجتماعی، می توانید کارمندان بالقوه ای را جذب کنید که علاقه مندی به محصولات شما دارند.

یک مصاحبه متفاوت انجام دهید

مصاحبه کلیشه ای در یک دفتر کوچک با یک متقاضی برگزار می شود. حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد و شامل مجموعه ای استاندارد از سوالات است. اغلب قابل پیش بینی است. لزوماً دقیق ترین تصور را به شما نمی دهد. همچنین می تواند برای همه طرف های درگیر عمیقاً ناراحت کننده باشد.

روش های مختلف مصاحبه را امتحان کنید. من یک بار با یک متقاضی به صورت آنلاین مصاحبه کردم. آشکارا برای آنها اضطراب آور بود. فکر نمی کردم آن ها فرصتی داشته باشند تا خودشان را به بهترین شکل ممکن معرفی کنند. بنابراین، آنها را به مصاحبه دوم دعوت کردم. رفتیم پیاده روی این یک بحث بسیار باز و صریح در مورد مهارت ها و نقش آنها بود. تفاوت بین مصاحبه اول و دوم شگفت انگیز بود. استخدام شدند.

استخدام برای نگرش، آموزش برای مهارت

این یک عبارت رایج است و یک رویکرد ارزشمند برای استخدام باقی می ماند. اگر کسی تجربه خرده فروشی ندارد اما تمایل به یادگیری، کنجکاوی در مورد محصولات فروشگاه شما و گشودگی برای صحبت با افراد جدید نشان می دهد، آنها می توانند فروشنده برتر بعدی شما باشند. شما می توانید به کسی آموزش دهید که چگونه بهترین محصولات را بفروشد. شما نمی توانید بسیاری از مهارت های نرمی را که یک فروشنده را عالی می کند به آنها بیاموزید.

شیوه های تمرینی و آمورشی قوی را دنبال کنید

آموزش خوب کارکنان خرده فروشی زمان و برنامه ریزی می خواهد. کارمندان را درگیر و باانگیزه نگه می دارد و به ایجاد روابط در تیم شما کمک می کند. اغلب نادیده گرفته می شود، اما برنامه آموزشی و اجرای صحیح می تواند کسب و کار شما را متمایز کند.

آموزش جامع لازمه عملی کردن فلسفه فروشگاه شما است. آیا محصولات شما متفاوت است؟ داستان پشت آنها چیست؟ با آموزش کارکنان برای ارائه اجناس فروشگاه شما به روشی خاص، به ایجاد فرهنگی کمک می کنید که شما را متمایز کند. اساساً، سرمایه گذاری در آموزش راهی برای سرمایه گذاری در کسب و کار شماست. هرگز هدر نمی رود. و هرگز واقعاً تمام نمی شود. حتی کارمندانی با چندین دهه تجربه می توانند مهارت های جدیدی را بیاموزند.

برنامه ریزی مرتب و منظمی داشته باشید

آیا برنامه های شما زمان بندی شده است؟ این کلمات کوچک می تواند ترس را در دل استوارترین مدیر فروشگاه ایجاد کند. زمان بندی می تواند مانند یک هنر تاریک به نظر برسد.

یک قدم به عقب بردارید و از ابتدا شروع کنید: ساعات اوج کاری شما چقدر است؟ اگر POS شما بینش های پیشرفته ای را در مورد هر جنبه ای از فعالیت های روزانه فروشگاه به شما ارائه دهد، برگ برنده از آن شماست.

آیا همیشه صبح های شنبه با هجوم مشتریان مواجه می شوید؟ آیا فروشگاه شما در تعطیلات آخر هفته ترافیک کمتری می بیند؟ بیشتر؟

منابع را با توجه به یافته ها و در دسترس بودن، مهارت ها و ترجیحات خود اختصاص دهید. سعی کنید تا حد امکان منصف باشید. شفاف باشید و یک فرآیند شفاف ایجاد کنید که به درخواست های مرخصی احترام می گذارد. همچنین می توانید یک برنامه چرخشی را امتحان کنید تا همه چیز منصفانه بماند (و مطمئن شوید که همان فرد همیشه مجبور نیست مغازه را باز یا بسته کند.) برنامه ها را از قبل آماده کنید و آنها را با کارکنان در میان بگذارید تا به همه فرصتی برای انجام دادن بدهید. فروشگاه شما به پرسنل نیاز دارد و کارکنان شما به زمان دور بودن از محیط کار نیاز دارند.

ارتباط را با بررسی ها و ارزیابی ها باز نگه دارید

ذکر گاه به گاه کلمات "ارزیابی کارکنان" می تواند هر کسی را کمی مضطرب کند، حتی اگر کارفرما باشد. ترفند این است که ارزیابی را فرصتی برای گفتگوی عمیق در مورد انتظارات و رشد بدانیم. تنبیه نیست، بازخورد است.

یک فرآیند ارزیابی قوی با انتظارات روشن شروع می شود. معیارهای ارزیابی شفاف را تنظیم کنید و آنها را با کارکنان در میان بگذارید. همچنین به برنامه ریزی ارزیابی های منظم که با برنامه آموزشی شما همسو باشد یپردازید. (هیچ کس نمی خواهد هر هفته ارزیابی شود، اما هر شش ماه تا یک سال یک نقطه شروع خوب است.) مانند همه چیزهای مهم، یک سوابق کتبی داشته باشید. زیرا به شما امکان می دهد پیشرفت را به وضوح پیگیری کنید.

مطمئن شوید که چیدمان فروشگاه شما جذاب است

مدیریت موفق فروشگاه علاوه بر مدیریت روابط با تامین کنندگان و کارکنان، ارتباط مشتری با فضا و زیبایی شناسی را نیز در نظر می گیرد. خیلی به اندازه و چیدمان فروشگاه شما بستگی دارد، اما این سوالات نقطه شروع خوبی هستند: چه کسی اینجا خرید می کند؟ مشتریان خود را درک کنید و هنگام طراحی چیدمان، آنها را در نظر داشته باشید.

وسایل را در دسترس افرادی قرار دهید که از ویلچر استفاده می کنند. شورای خرده فروشی کانادا دستورالعمل های مفیدی دارد. وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین منابعی در مورد قانون آمریکایی دارای معلولیت برای مشاغل کوچک دارد. اما متاسفانه در ایران چنین قوانینی در هیچیک از لایه های خدمات شهری عمومی و خصوصی مشاهده نمیشود!

موارد مرتبط را با هم سازماندهی کنید تا مشتریانتان راحت تر بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. از ازدحام بیش از حد خودداری کنید: هدف ایجاد تعادل بین فضاهای باز و نمایش محصولات باشد تا امکان جابجایی را فراهم کند و به مشتریان خود کمی فاصله بصری بین کالاها بدهید. از تابلوها برای راهنمایی مردم در سراسر فروشگاه استفاده کنید.

محصولات ستاره دار خود را با نمایشگرهای چشم نواز به نمایش بگذارید. راه های زیادی برای ایجاد نمایشگرهای چشم نواز در ویترین و در سراسر فروشگاه وجود دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند:

  • در بیشتر موارد، توجه با یک نقطه کانونی شروع می شود. این می تواند یک محصول کلیدی، یک تم یا حتی یک رنگ باشد.
  • برای متمایز کردن نمایشگر از کنتراست و نور خوب استفاده کنید. اگر می توانید، در مورد استفاده از وسایل تکمیلی برای برجسته کردن موردی که به نمایش می گذارید فکر کنید.
  • در مورد مهارت های طراحی خود احساس تردید می کنید؟ قانون "سه تا مفید" است. این به ما می گوید که موارد را به اعداد فرد گروه بندی کنیم، زیرا نتیجه از نظر بصری جذاب تر است.
  • جریان ترافیک در فروشگاه را در نظر داشته باشید و نمایشگر خود را از زوایای مختلف در نظر بگیرید.

در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید

کسب و کارهای محلی تفاوت بزرگی در جوامع خود ایجاد می کنند. آیا فروشگاه شما در نزدیکی سایر مغازه های محله قرار دارد؟ آیا عضو یک انجمن بازرگانان محلی هستید؟ پیوستن نیروها را برای برگزاری یک رویداد اجتماعی در نظر بگیرید.

همچنین می توانید رویدادهای محلی را بررسی کنید، رویدادهایی مانند نمایشگاه ها، کنسرت ها در پارک، یا جشن های شهری؛ و نحوه شرکت در آن را بیاموزید. حمایت مالی برای رویدادهای اجتماعی و مسابقات ورزشی لیگ ها اغلب مورد استقبال قرار می گیرد. سبدهای هدیه برای جوایز قرعه کشی نیز یک گزینه محبوب هستند. اینها یک راه خوب برای استخدام افراد جدید که به تجارت شما و بخشی از جامعه علاقه مند هستند نیز می باشد.

به یک محل تجمع تبدیل شوید

استفاده از فروشگاه به عنوان فضایی برای رویدادهای محلی می تواند راهی عالی برای جذب مشتریان جدید باشد. همچنین وفاداری را در مشتری موجود ایجاد می کند. و به کارکنان راه کاملا جدیدی برای تعامل با مشتریان می دهد.

یک برنامه وفاداری ایجاد کنید

مهم نیست که چه چیزی را می فروشید، یک برنامه وفاداری می تواند به مشتریان شما کمک کند تا مشتریانتان را درگیر خود نگه دارید، نه اینکه تکرار بازدیدها را تشویق کنید و با سیستم POS مناسب، یک برنامه وفاداری نیز می تواند به جمع آوری اطلاعات ارزشمند در مورد پایگاه داده مشتری شما کمک کند. با داده های مناسب، می توانید استراتژی های بازاریابی هدفمند را توسعه دهید و بر فروش محصولاتی تمرکز کنید که مشتریان شما به احتمال زیاد به آن علاقه مند هستند.

برنامه های وفاداری نیز برای مشتریان عالی هستند. مردم معمولاً وقتی پاداش های ملموسی مانند تخفیف های ویژه یا دسترسی انحصاری دریافت می کنند احساس قدردانی می کنند. همانطور که گزارش اخیر مک کینزی اشاره می کند، «روابط قوی با مصرف کننده واحد پول خرده فروش مدرن است.» یک برنامه وفاداری خوب طراحی شده می تواند به شما کمک کند تا یک رابطه محکم با مشتریان خود ایجاد کنید و شما را در زمینه کاری خود متمایز کند.

مطالب باران ۳۶۰ را برای علاقمندان به اشتراک گذارید: